مهم ترین موانع معماری آکوستیک

بهبود کیفیت صدا با استفاده از معماری آکوستیک در ساختمان ها می تواند بر بهره وری نیروی کار در محیط های اداری تأثیر مثبت بگذارد و علاوه بر آن کیفیت سکونت در ساختمان های مسکونی را افزایش دهد. بنابراین امروزه طراحی آکوستیک تقریبا به عنوان یک ضرورت به حساب می آید که جز ارزش ها در یک پروژه ی ساخت و ساز محسوب می شود.

انواع صدا

آیا می دانید که تولید صدا بر اثر حرکت انرژی صوتی می باشد؟ و هنگامی ایجاد می شود که اشیاء دچار لرزش می شود ، هوای اطراف خود را تحت تأثیر قرار داده و ارتعاش ایجاد شود تا امواج صوتی در محدوده ی طول موج های متناسب با قوه ی شنیداری انسان دریافت و شنیده شود.

صداها را میتوان به دو گروه عمده تقسیم کرد. دانستن تعریف و فرق این دو گروه میتواند کمک زیادی به انتخاب عایق صدای مربوط به محل زندگی شما باشد.

صدای بدون ضربه

سر و صداهایی که بدون ضربه ایجاد می شود. به طور معمول از ترافیک می توان نام برد. یا در صورت نازک بودن دیوارها، صداهایی که از رادیوها و تلویزیون های همسایگان شنیده می شود. در واقع این نوع سر و صداها بسیار رایج است.

صدای ناشی از ضربه

سر و صداهای ناشی از ضربه، به عنوان یکی از بدترین موارد گزارش شده می باشد. اگر منزل شما در کنار کارگاه، کارخانه یا هر مرکزی که سر و صدای شدیدی داشته باشد حتما نیاز به عایق صوتی برای رهایی از سر و صدا پیدا خواهید کرد.

شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آلودگی های صوتی و تاثیرات منفی آن و همچنین صداهای مزاحم به لینک های زیر مراجعه کنید.

بررسی صداهای مزاحم و راه های مقابله با آنها

آلودگی صوتی و تاثیرات آن بر زندگی

وقتی صحبت از معماری آکوستیک می شود ، دانستن چگونگی هدایت یا کاهش حرکت انرژی صوتی در یک فضا برای ایجاد فضایی مناسب و خالی از هرگونه آلودگی صوتی اهمیت پیدا می کند.

موانع معماری آکوستیک

عوامل مختلفی بر معماری آکوستیک نقش دارند. نقشی برخی از موارد میتواند منفی باشد و به آن ها موانع معماری آکوستیک می گویند. در ادامه به بررسی برخی از عوامل مهم می پردازیم.

فضاهای باز

در حال حاضر بیشتر مشاغل، برای همکاری با یکدیگر و اتحاد تیمی به فضاهای کلی باز روی آورده اند. متأسفانه در این فضاهای باز چیزی برای مسدود یا جذب صداهای موجود در هوا وجود ندارد. بنابراین ، احساسات ناشی از کارکنان در حال صحبت ، زنگ زدن به تلفن ها و ترافیک راهروها در صورت عدم مدیریت صحیح می تواند باعث ایجاد شرایط مخرب شود.

نویز محیطی

تأثیر نویز محیطی بر معماری آکوستیک یک ساختمان را به هیچ عنوان دست کم نگیریم. مواردی مانند تردد وسایل نقلیه ، تردد عابر پیاده و سایر سر و صداهای موجود در بیرون از ساختمان نیز می تواند بر میزان نویز و کیفیت صدای آکوستیک در یک ساختمان تأثیر بگذارد.

ساختمان های مجاور

هنگام برنامه ریزی برای عایق کنترل صدا در ساختمان، لازم است موقعیت ساختمان و اتاق های مجاور آن را از لحاظ صوتی نیز در نظر بگیرید. به طور مثال طراحی معماری آکوستیک یک اتاق کنفرانس در کنار یک استراحتگاه باید به درستی انجام شود، به این معنا که لازم است این طراحی حداکثر کنترل صدا را تضمین کرده و اقدامات دیگری نیز برای جلوگیری از انتقال سر و صدا از اتاقی به اتاق دیگر انجام شود.

قرار دادن تجهیزات مکانیکی

وجود تجهیزات مکانیکی مانند واحدهای HVAC برای فراهم آوردن آسایش کلی در یک محیط بسیار ضروری است. متأسفانه در اغلب موارد این واحدها می توانند سر و صدایی را در سراسر ساختمان منتقل کنند. موقعیت مکانی این تجهیزات ، روش نصب و … همه باید هنگام تجزیه و تحلیل سیستم انتخاب شده در نظر گرفته شود.

این مواردی که ذکر کردیم از مهم ترین موانع معماری آکوستیک بود که معمولا در ساختمان سازی با آن مواجه هستیم که باید به آن ها توجه داشته باشیم تا بتوانیم نهایت بهره را از متریال جذب صدا و عایق صوتی ببریم و آن محیط را به یک محیط آرام و خالی از هر گونه آلودگی صوتی تبدیل کنیم.

اگر شما احساس میکنید به آرامش نیاز دارید و خواهان عایق سازی صوتی منزل و اداره خود هستید اصلا دیر نشده است. حتی پس از ساخت و اتمام مکان مورد نظر نیز میتوانید به عایق سازی صوتی آن بپردازید.

فقط کافیست با شرکت چرم پویان در ارتباط باشید تا پنل های صوتی و درب های آکوستیک و... جهت عایق سازی مکان مورد نظرتان داشته باشید.

 

شرکت آکوستیک هیس دارای 4 دهه تجربه در زمینه آکوستیک و عایق های صوتی میباشد و تلاش میکند تا با ترکیب هنر و زیبایی در کنار استفاده ازپنل های آکوستیکی جاذب صدا به نوآوری و تنوع در زمینه عایق های صدا دست یابد.

 

 

Top