بررسی صداهای مزاحم و راه های مقابله با آنها

صدا، خود به تنهایی میتواندب سیار زیبا و دلنشین باشد. به طور مثال صدای طبیعت، صدای موسیقی، صدای افرادی که به آنها علاقه داریم و...

صداهای مزاحم

ولی واقعیت این است که ما صدای ناخوشایند هم داریم. صداهای آزاردهنده ای که آرامش، تمرکز و آسایش ما را مختل میکند. این صدا ها حتی میتواند صداهای آرامشبخش قبلی هم باشند که متاسفانه در زمان و مکان نامناسب به گوش ما میرسند.

حال با تمام این موارد اگر این صداهای ناخوشایند بعد از یک روز پرفشار و کاری هم باشند که واقعا آزاردهنده خواهند بود.

ولی تا حالا به عکس این قضیه فکر کرده اید؟ یعنی شما فعالیت پر سروصدایی داشته باشید و لازم باشد به دلیل اهمیت به حریم شخصی همسایه هایتان و افراد دیگر از خروج صدا آزاردهنده جلوگیری کنید.

ممکن است تمرین ساز بکنید یا هر اتفاق دیگر. پس لازم است شما هم منزلتان را عایق کنید تا هم از ورود صداهای مزاحم جلوگیری کنید و هم خروج آنها. حتی ممکن است نخواهید جزییات زندگی و صحبت های شخصی شما به بیرون از دیوارهای منزل و حریم شخصی شما نفوذ کند.

و این احتمال تنها در مورد منزل شما صادق نیست و مدیران ادارات و شرکت ها نیز قطعا علاقه ای ندارند صحبت ها و ایده هایشان در جلسات فاش شود.

لازم است به این نکته توجه کنید که سروصدا می تواند بیش از یک مزاحمت باشد. برخی سروصداها می تواند به شنوایی شما آسیب برساند. بر اساس امار موسه ملی ناشنوایان و سایر اختلالات ارتباطی، تقریبا یک چهارم از بزرگسالان آمریکایی دچار ضعف شنوایی ناشی از سروصدا هستند (کاهش شنوایی ناشی از سروصدا)

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مشکلات ناشی از آلودگی صوتی به لینک زیر مراجعه کنید.

آلودگی صوتی و تاثیرات آن بر زندگی

اما راهکار چیست؟ همانطور که گفتیم لازم است عایق سازی و آکوستیک کردن صورت بگیرد ولی قبل از آن بد نیست درباره علم عایق سازی اطلاعات داشته باشیم.

علم عایق سازی

بهترین راه برای کاهش صدا، شناخت علم صدا می باشد. صدا نوعی انرژی می باشد، که هنگام لرزش همه چیز تولید می شود. انرژی باید به جایی برسد، بنابراین به بیرون و به دور از منبع صدا سفر می کند. و باعث می شود اشیاء و هوای اطراف ما با یکدیگر همکاری کرده تا لرزشی را ایجاد کنند تا اینکه آنچه از انرژی باقی مانده است به گوش ما برسد. در داخل گوش ما نیز هوا ارتعاش می کند و روی گوش ما قرار می گیرد و با این کار سلوهای موهای ریز در اعماق سرمان تحریک می شوند و صداها را در مغز ما ثبت می کنند.

پس درک اینکه صدا چیست و چگونه به گوش ما میرسد بهترین راه برای شناخت راه های جلوگیری از انتشار بی رویه و جذب آن می باشد.

این موضوع ساده تر از چیزی است که احتمالا فکر می کنید. یکی از دلایلی که در برابر عایق صوتی کردن مقاومت می کنیم، این است که صدا را با نور اشتباه می گیریم. اگرچه هردو نوع انرژی هستند که به شکل موج حرکت می کنند، امواج نور از طول موج بسیار کوتاه تر نسبت به صداها برخوردار هستند و جلوگیری از آن ها بسیار ساده تر است.

راه های کاهش صدا

۱.از بین بردن منبع: شاید این روش همیشه امکان پذیر نباشد ولی گاهی کار سختی نخواهد بود

۲.افزایش فاصله خود از آن: از محیط پر سروصدا بیرون بروید و از منبع صدا دور شوید

۳.جلوی ورود امواج صوتی به گوش را گرفتن: گوش های خود را بپوشانید یا قبل از رسیدن صدا به گوش از شدت آن بکاهید

همانطور که اشاره کردیم، اولین مورد یعنی از بین بردن صدا از منبع اغلب موارد غیرممکن است. اگر در نزدیکی فرودگاه زندگی می کنید، احتمالا چاره ای ندارید و هواپیماها پروازشان را برای شما متوقف نخواهند کرد. و شما باید از انواع هدفون ها برای گوش خود استفاده کنید. پس باید بر روی راه های دیگر تمرکز کنید.

در نهایت شما باید توجه کنید که موثرترین راه کنترل صدا مورد سوم است. شما همیشه نمیتوانید منبع صدا را از بین ببرید یا از محل دور شوید. اساس عایق سازی و آکوستیک کردن نیز توجه به مورد سوم است.

شرکت آکوستیک هیس دارای 4 دهه تجربه در زمینه آکوستیک و عایق های صوتی میباشد و تلاش میکند تا با ترکیب هنر و زیبایی در کنار استفاده ازپنل های آکوستیکی جاذب صدا به نوآوری و تنوع در زمینه عایق های صدا دست یابد.

Top