ضرورت عایق کاری صوتی سرویس بهداشتی

سر و صدای مزاحم، یکی از معضلات زندگی آپارتمانی است. برای کاهش این سر و صداها، از عایق‌های صوتی استفاده می‌شود. یکی از فضاهای منزل که می‌تواند استفاده از عایق صوتی در آن، مزایای زیادی داشته باشد، سرویس بهداشتی است. برای کاهش ورود و خروج صدا از این فضا، هم از عایق دیوار و هم از عایق صوتی درب دستشویی استفاده می‌کنند. در ادامه، درباره‌ی این کار و به طور کلی عایق صوتی سرویس بهداشتی، بیشتر صحبت می‌کنیم.

نحوه عایق کاری صوتی سرویس بهداشتی

به طور کلی، فرآیند عایق‌کاری را هم می‌توان از همان هنگام ساخت و ساز شروع کرد و هم، پس از تحویل ساختمان تکمیل‌شده، در صورت نیاز، محیط‌های آن را عایق کرد. در مورد اول که نیازی به انجام کار اضافی ندارید. اما در مورد دوم، باید خودتان دست به عایق‌کاری بزنید. در ادامه، عایق‌کاری صوتی سرویس بهداشتی را در دو بخش درب و دیوار، به صورت جداگانه، بررسی می‌کنیم.

عایق صوتی درب سرویس بهداشتی

یکی از منافذی که احتمال ورود و خروج صدا را دارد، درب سرویس بهداشتی است. درب های اکوستیک با تنوع بسیار زیادی وجود دارد. این درب‌ها را می‌توان برای حمام و توالت آپارتمان نیز استفاده کرد. علاوه بر خود درب، مورد مهم بعدی، چارچوب درب است. در صورتی که درب ضد صدا هم خریداری کنید، اما درزهای چارچوب را به خوبی عایق نکنید، خاصیت عایق در نیز کاربرد نخواهد داشت.

البته در صورتی که به فکر عایق صوتی ارزان هستید و نمی‌خواهید برای خرید یک درب جدید، هزینه‌ای بپردازید، می‌توانید از پوشش‌های عایق نیز استفاده کنید. پوشش‌هایی مانند پرده آکوستیک و … .

عایق صوتی درب، که به راحتی هم بتوانید آن‌ها را نصب کنید، در بازار وجود دارند. نحوه‌ی کار با اکثر این عایق‌ها بسیار ساده است و تنها لازم است تا روکش پشت آن‌ها را جدا کنید. پشت این عایق‌ها به صورت چسب است و می‌توانید آن را روی در نصب کنید.

برخی از عایق‌هایی که می‌توانید برای صداگیری دستشویی از آن‌ها استفاده کنید، عبارتند از:

عایق پشم سنگ:

این ورق‌ها جاذب صدای خیلی خوبی هستند، ولی در صورتی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، باید روی آن‌ها را هم بپوشانید تا در صورت تماس با در، اذیت نشوید.

عایق فومی:

این عایق‌ها، معمولا به صورت تو کار استفاده می‌شوند. استفاده از آن‌ها برای عایق‌کاری صوتی درب‌های دو لایه رواج زیادی دارد.

عایق چرمی:

این عایق، از لحاظ فنی عملکرد نسبتا ضعیفی دارد و معمولا به صورت ترکیبی با سایر عایق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از عایق چرمی، برای روکوب درب رواج زیادی دارد و می‌تواند با ترکیب دیگر عایق‌ها، عملکرد عایق صوتی را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

عایق سربی:

این ماده که وزن نسبتا سبکی هم دارد، انعطاف بالایی دارد. استفاده از این عایق سبب می‌شود تا از ارتعاشات صدا هم جلوگیری شود و مقداری از آن، جذب عایق شود. این موضوع سبب می‌شود تا از عبور صدا جلوگیری کند.

عایق کامپوزیت:

 این عایق، معمولا خودش برای تولید درب‌های ضد صدا استفاده می‌شود. درب‌هایی که با استفاده از این چوب ساخته شده‌اند، نیاز به عایق دیگری ندارند.

انواع درب‌های ضد صدای دستشویی

به طور کلی می‌توان درب‌های ضد صدایی که در بازار وجود دارد، به دو دسته تقسیم کرد:

درب ضد صدا بدون هسته

این نوع از درب‌ها، بدون عایق ساخته شده‌اند. در تولید آن‌ها از دو لایه چوب که با فاصله از هم قرار گرفته‌اند، استفاده می‌شود. این درب‌ها، عایق صوتی خوبی برای دستشویی نیستند.

درب ضد صدا هسته‌دار

داخل این دسته از درب‌ها، با مواد عایق پر شده است. این عایق‌ها می‌توانند از هر جنسی، مانند پلی‌اورتان، فوم اسفنجی یا فوم الاستومری باشند. وزن این درب‌ها، از انواع بدون هسته‌ی آن بیشتر است.

عایق صوتی دیوار دستشویی

در فرایند عایق صوتی برای دستشویی، باید به دیوارها هم توجه کنید. البته دیوارهای سرویس بهداشتی، نیاز به مدل خاصی از عایق ندارند و از همان عایق‌های دیوار مشترک برای آن هم استفاده می‌شود. عایق‌های صوتی که برای این دیوارها وجود دارد، یا به صورت توکار، درون دیوار کار شده است و سپس روی آن لایه‌ای از مصالح قرار گرفته و ظاهر دیوار را تشکیل داده است، یا این که باید آن‌ها را پس از ساخت، روی دیوار نصب کرد.

در حالت دوم، باید خودتان دست به کار شوید. خبر خوب این که بر خلاف عایق صنعتی و برخی عایق‌های دیگر، مانند عایق لوله، که نصب آن‌ها، کار دشواری است، می‌توانید خودتان هم کار نصب عایق را انجام دهید.

عایق‌های صوتی چسب‌دار در بازار به وفور وجود دارند که اتفاقا از کیفیت بالایی هم برخوردار هستند. با خرید این عایق‌ها، خودتان می‌توانید کار عایق را انجام دهید. ابتدا یک لایه، به صورت عمودی روی دیوار عایق بکشید. در صورت نیاز، می‌توانید لایه‌ی دوم را هم به صورت افقی اضافه کنید. در مرحله‌ی بعد، در صورتی که نیاز بود، می‌توانید روی عایق را با ماده‌ی پوشاننده‌ای مانند کاغذ دیواری، دیوار پوش و … بپوشانید. البته با کمی ذوق و سلیقه در طراحی، می‌توانید با استفاده از عایق شانه تخم‌مرغی، ظاهر جدیدی برای دیوارهای سرویس بهداشتی ایجاد کنید.

 

شرکت آکوستیک هیس دارای 4 دهه تجربه در زمینه آکوستیک و عایق های صوتی میباشد و تلاش میکند تا با ترکیب هنر و زیبایی در کنار استفاده ازپنل های آکوستیکی جاذب صدا به نوآوری و تنوع در زمینه عایق های صدا دست یابد.

Top