سالن های آکوستیک چیست؟

آکوستیک کردن سالن برای انواع اتاق‌ها و استدیوهای ضبط صدا و موسیقی امری حیاتی است. آکوستیک سالن از آثار نا مطلوب بازتاب صدا در سالن جلوگیری خواهد کرد و همچنین از ورود و خروج صدا به داخل محیط جلوگیری میکند. از متریال مختلفی میتوان در صدابندی سالن‌های مختلف استفاده کرد

آکوستیک چیست؟

قبل از هرچیز باید بدانید آکوستیک یک علم است و اکوستیک صدا بخشی از این علم می‌باشد. آکوستیک علمی بین رشته ای است که به مطالعه امواج مکانیکی در گازها، مایعات و مواد جامد می پردازد. از جمله مباحثی که در آکوستیک مورد بررسی قرار میگیرد امواج صوتی و فراصوت است. آکوستیک صدا ممکن است اینگونه تعریف شود: “علم صدا، از جمله تولید، انتقال و تأثیرات آن شامل اثرات بیولوژیکی و روانی”.

سالن های آکوستیک چیست؟

به سالن هایی گفته میشود که در آنها سه فاکتور مهم عایق بندی ساختمان، کنترل نویز داخل ساختمان و آکوستیک فضای داخل ساختمان به بهترین نحو مطلوب و متناسب با نیاز آن سالن انجام شده است.

این سالن ها با توجه به ابعاد و نوع کاربردشان به انواع مختلی تقسیم میشوند. سالن همایش، سالن آمفی تئاتر، سالن جلسات، سالن کنفرانس، سالن سینما، سالن کنسرت، استادیو موسیقی و... از جمله سالن هایی می باشند که در آنها هر سه فاکتور معماری آکوستیک از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

توجه کنید که در سالن هایی که ذکر کردیم نمیتوان تنها بله مولفه های معماری آکوستیک اکتفا کرد. زیرا فاکتور های دیگری مانند تجهیزات صوتی به کار رفته در امر صدا رسانی مناسب بسیار مهم و ضروری هستند.

انواع سالن های آکوستیک

  • سالن همایش یا سالن اجتماعات
  • سالن آمفی تئاتر
  • سالن جلسات
  • سالن سینما
  • سالن کنسرت
  • سالن های چندمنظوره
  • استودیو های صدابرداری و تصویر برداری

هدف از آکوستیک کردن سالن ها

به طور کلی میتوان گفت آکوستیک سالن ، باتوجه به انواع کارکردهای مختلف با سه هدف انجام میگیرد:

۱. جلوگیری از بازتاب صدا و کنترل پژواک (Acoustic Treatment) در داخل سالن (کاهش سطح صدای داخل سالن)

۲. جلوگیری از خارج شدن صدا داخل سالن به محیط بیرون

۳. جلوگیری از ورود صدای مزاحم محیط بیرون به داخل سالن (Sound Proofing)

جدا از اینکه هدف شما برای آکوستیک سالن چیست، روش انجام کار تا حدی یکسان است. اما در هر کدام از موارد فوق باید نکاتی را مد نظر داشت. در برخی از موارد نیز ممکن است شما در آکوستیک کردن یک سالن تواما دو هدف را دنبال کنید.

نحوه تحقق اصول آکوستیک در اماکن مختلف :

جهت تحقق اصول آکوستیک خصوصا آکوستیک سالن کنفرانس ، آمفی تئاتر و کنسرت باید به اصول زیر پایبند بود:

طراحی با مد نظر قرار دادن ملاحضات آکوستیکی:

نحوه طراحی دکوراسیون داخلی تاثیر بسزایی در تحقق آکوستیک سالن همایش و آکوستیک سالن کنفرانس خواهد داشت. امروزه معماران علاوه بر موارد زیبایی شناختی با مد نظر قرار دان اصول آکوستیک نسبت به طراحی فضای داخلی سالن های کنسرت، آمفی تئاتر و کنفرانس اقدام می نمایند.

استفاده از تجهیزات و متریال مناسب:

از دیگر موارد مهم جهت تحقق آکوستیک سالن کنفرانس ، همایش و… استفاده از تجهیزات و متریال مناسب است.

متریال به کار رفته در سالن همچون کفپوش، روکش صندلی سالن های همایش یا کنفرانس، دیوارپوش ها و پوشش های احتمالی نصب شده روی سقف باید از جنسی انتخاب شوند که حداقل تاثیر سوء بر امواج صوتی را دارا باشند. و حتی جهت کاهش نویز و سایر اصوات همچون بازتاب های ناخواسته یاری رسان باشند. به عنوان مثال برای کفپوش سالن از جنس موکت های ضخیم نفوذ پذیر برای جذب امواج  استفاده گردد. روکش صندلی های بهتر است از جنس پارچه باشد. از تایل های یا پنل های آکوستیک مخصوص جهت دیوارها یا سقف استفاده شود و … .

بنابراین بطور کلی تجهیزات نصب شده و متریال مصرفی تاثیر مهمی در تحقق آکوستیک سالن همایش و سایر سالنها دارند.

جلوگیری از تبادل صوتی با فضای بیرون:

یکی از روش های اصلی جهت تحقق آکوستیک سالن همایش و کنفرانس جلوگیری از نفوذ صداهای ناخواسته به داخل سالن و یا نشست صدا از سالن به خارج آن است.

راه حل:

 بعضا نیاز است تا مفاد جلسات و سخنرانی ها توسط افراد خارج قابل شنیدن نباشند. جهت جلوگیری از تبادل صوتی باید ملاحضات خاص را مد نظر داشت. از جمله: استفاده از عایق مناسب (پشم سنگ یا پشم شیشه در دیوار ها)، نصب پنل های جاذب صوت روی دیوارها و سقف، به حداقل رساندن تعداد پنجره های چند جداره و حتی پرده های ضخیم برای آن ها، نصب و استفاده از درب های آکوستیک .

 شما میتوانید با شرکت چرم پویان در ارتباط باشید تا پنل های صوتی و درب های آکوستیک و... جهت عایق سازی مکان مورد نظرتان داشته باشید.

 

شرکت آکوستیک هیس دارای 4 دهه تجربه در زمینه آکوستیک و عایق های صوتی میباشد و تلاش میکند تا با ترکیب هنر و زیبایی در کنار استفاده ازپنل های آکوستیکی جاذب صدا به نوآوری و تنوع در زمینه عایق های صدا دست یابد.

 

Top