میزان عایق بودن درب های آکوستیک

آلودگی صوتی از بزرگ ترین مشکلات زندگی امروزی محسوب میشود و افراد تمام سعی خود را میکنند از این آلودگی رها شوند. استفاده از درب های آکوستیک از جمله راه های رهایی از این آلودگی است.

ولی شاید برای شما هم سال باشد که این درب ها تا چه اندازه به شما در این امر کمک میکنند و آیا به صرفه و مفید هستند یا نه؟

در ابتدا بد نیست بدانید واژه آکوستیک به چه معناست و چه ریشه ای دارد:

آکوستیک چیست و چه معنایی دارد؟

آکوستیک (Acoustic) یک واژه با ریشه یونانی میباشد و این کلمه در زبان یونانی به معنای شنیده شدن استفاده میشود اما امروزه معنایی مختلفی برای آن در نظر میگیرند مانند: دانش اصوات، ایجاد، پخش، انتقال، کنترل و آثار صدا و...

وقتی ما به هر جسمی ضربه وارد می کنیم یک صدا از آن تولید می شود. این صدا که از جسم ایجاد شده است نتیجه ارتعاشات است. حال اینجاست که علم فیزیک برای کنترل و جلوگیری از این ارتعاشات و صداها وارد می شود.

این علم که امروزه بسیار کاربردی میباشد و ما را از آسیب های بیشمار آلودگی صوتی در امان نگه میدارد، یک علم فیزیکی میباشد و بر اساس قوانین فیزیک اداره میشود.

میتوانید برای مطالعه آسیب های جسمی و روانی آلودگی صوتی اینجا کلیک کنید.

 چرا درب آکوستیک ضروری است؟

برای درک اهمیت درب های اکوستیک به این مطالب دقت کنید. حتما شما هم بعد از یک روز پر هیاهو و پرتنش خواهان استراحت در محیط امن و خانه هستید ولی تصور کنید با این امید درب خانه خود را باز میکنید که بتوانید در محیطی آرام و بدون آلودگی صوتی استراحت کنید ولی با هجومی از صداهای آزاردهنده اطراف مواجه میشوید. صداهایی مانند عبور و مرور ماشین ها در خیابان کناری یا همسایه های پر سروصدا و یا از دست آلودگی های صوتی آزار دهنده.

و یا ممکن است در یک اداره مشغول به کار هستید و سروصداهای محیط و ارباب رجوع ها تمرکز شما را بهم میریزد و شما نمیتوانید در آرامش به بررسی برنامه های خود بپردازید و در مقابل قصد برگزاری یک جلسه را دارید و میخواهید اهداف آینده خودتان را با صدای بلند بدون نگرانی از شنیده شدن و مختل شدن سایر قسمت های اداره بیان کنید.

مثال های متعددی وجود دارد ولی امری که واضح است این میباشد که تمام انسان ها خواهان آرامش و سکوت و رهایی از آلودگی های صوتی میباشد و به منظور دستیابی به این هدف راهکارهای بی شماری را امتحان میکنند و یکی از عمده ترین راهکارها عایق سازی درب و دیوارها میباشد.

برای عایق سازی درب ها میتوانید به راحتی از درب های آکوستیک استفاده کنید. این درب ها با همین هدف طراحی و ساخته میشوند.

شما میتوانید از این درب ها از ورودی تا قسمت های داخلی استفاده کنید و هیچ محدودیتی بابت استفاده از آنها ندارید.

اما توجه داشته باشید کارایی این درب ها با هم متفاوت است و مانند تمام محصولات دیگر با توجه به نحوه طراحی و مواد تولید شده کیفیت های متفاوتی دارند.

ساختار درب آکوستیک یا ضد صدا به گونه ای است که میزان نفوذ صدا را کاهش داده و یا کاملاً از عبور صدا از یک محیط به محیط دیگر جلوگیری می نماید. در واقع این درب با ساختار متفاوتی که دارد، فرکانس های صوتی را متوقف و یا جذب می کند. درب های آکوستیک می توانند از متریال مختلف از جمله چوب، استیل، فایبرگلاس، پی وی سی و یا چرم باشند. نکته قابل توجه میزان ضخامت درب و بکارگیری متریال ضد صوت می باشد.

میزان نفوذ صدا در سطوح:

STC (Sound Transmission Class ) از جمله استاندارد های اندازه گیری میزان عبور صدا از سطوح میباشد.

کلاس های مختلف انتقال صدا به شرح زیر می باشند :

25 : مکالمات معمولی به صورت قابل درک و واضح شنیده می شوند.

30 : مکالمات با صدای بلند به صورت قابل درک شنیده می شوند. اما مکالمات با صدای معمولی تنها شنیده شده و قابل درک نمی باشند.

35 : مکالمات با صدای بلند شنیده می شوند، اما مفهوم و قابل درک نمی باشند.

41: مکالمات با صدای بلند به صورت ضعیف و زمزمه وار شنیده می شوند.

45: مکالمات با صدای بلند تقریبا شنیده نمی شوند.

50 : صدای آلات موسیقی به سختی شنیده می شوند.

55 : صدای آلات موسیقی شنیده نمی شوند.

میزان عایق صدا بودن درب های آکوستیک:

عایق صدا بودن درب های آکوستیک به عوانل بسیار زیادی از جمله متریال استفاده شده و نحوه طراحی آنها، استفاده کردن از درزگیرها، ضخامت چهارچوب در و.. بستگی دارد.

همانطور که گفتیم درب های آکوستیک کیفیت های ماتفاوت دارند و از حدود کلاس 50 درب آکوستیک وجود دارد تا کلاس 60 و 70، یعنی با این درب های آکوستیک صداهای نهیب به سختی شنیده میشود.

هرچقدر کیفیت و تعداد فوم‌های کارشده در درب بیشتر باشد، میزان صدای گرفته شده بیشتر خواهد بود. این فوم‌ها تاثیر بسیار زیادی در قیمت آکوستیک کردن درب ویا دیوار دارند.

شرکت آکوستیک هیس دارای 4 دهه تجربه در زمینه آکوستیک و عایق های صوتی میباشد و تلاش میکند تا با ترکیب هنر و زیبایی در کنار استفاده ازپنل های آکوستیکی جاذب صدا به نوآوری و تنوع در زمینه عایق های صدا دست یابد.

Top