انواع عایق صوتی و تشخیص عایق صوتی مناسب

شنیدن صدا شاید یکی از بهترین نعمت هایی باشد که هر کدام از ما دارا هستیم اما اگر این صدا در ساعت نادرست، در مکان نادرست به گوش ما برسد چیزی جز نویز و آلودگی صوتی نیست.

چرا عایق صوتی ضروری است؟

شاید برای شما پیش آمده باشد که خانه ای که در آن سکونت دارید نزدیک یک خیابان پر رفت و آمد و یا حتی نزدیک یک اتوبان باشد.  در بسیاری از موارد هم فروشنده تضمین می کند که خانه شما دارای بهترین عایق صوتی است که سر و صدا را تا حد زیادی کاهش می دهد.

هر چیزی که در در زمان و مکان نامناسب به دست ما برسد می تواند موجب آزار ما شود. صدا یکی از همین موارد است. بسیاری از مواقع پیمان کاران ساختمان به علت عدم آگاهی کافی از عایق صوتی هنگام ساختن ساختمان استفاده نمی کنند.

 این موضوع باعث می شود که شما بعد از زندگی در این ساختمان احساس امنیت کافی را نداشته باشید. چرا که به عنوان مثال صدای شما از بیرون ساختمان به راحتی شنیده می شود. برای نصب عایق صوتی بهترین حالت زمانی است که شما از عایق در حین ساختن استفاده کنید. چرا که در این حالت از 2 لایه عایق استفاده می شود که در کاهش صدا تاثیر به سزایی دارد. نگران نشوید!

شما میتوانید به راحتی پس از اتمام ساخت ساختمان نیز به عایق سازی آن بپردازید. روش ها و عایق هایی وجود دارد که به همین منظور طراجی شده اند و شما میتوانید از آنها استفاده کنید.

 اما سوالی که مطرح می شود این است که از کجا بدانیم عایقی که نصب شده است دارای عملکرد مناسب هست یا نه. اگر علمی به مسئله نگاه کنیم، می دانیم که انواع صداهای مختلف دارای فرکانس های مختلف هستند.

بنابراین با توجه به موقعیت شما و فرکانس صدایی که در محل است باید نوع عایق انتخاب شود تا بتواند تاثیر مطلوبی داشته باشید. بنابراین با توجه به این نکته و رعایت موارد لازم می توانید به میزان زیادی در هزینه هایی که صرف عایق کردن خانه خود می کنید، صرفه جویی داشته باشید.

انوع عایق های صوتی

در ادامه انواع عایق های صوتی را بررسی میکنیم. عایق هایی که در ادامه نام میبریم قابل استفاده برای همه جا مانند دیوار ، سقف، کف و …می باشد.

پنل گچی:

این نوع عایق در واقع از گچی ساخته شده است که بین دو لایه مقوا و یا کاغذ قرار داده می شود. این نوع عایق تقریبا برای همه اولین گزینه است چرا که داریای قیمت کمی است.

عایق پشم سنگ :

این عایق علاوه بر مزیت هایی که در کاهش انتقال حرارت دارد برای عایق کردن صدا نیز استفاده می شود.

عایق پشم سنگ همیشه مورد توجه متخصصین ساختمان بوده ست و در پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار گرفته است. امکان نصب سریع و بسیار آسان برای عایق پشم سنگ وجود دارد و این نوع عایق بسیار اسزگار با محیط زیست است و حداقل مضرات را از لحاظ زیست محیطی به همراه داشته و دارای عمر بسیار زیاید است. این به این معنی است که عایق پشم سنگ به عنوان یک ماده با ارزش محسوب می شود که در دراز مدت قابل استفاده بوده و کم هزینه است.

ورقه های فیبری:

معمولا زمانی که از این عایق برای کاهش صدا استفاده می شود، باید مقدار زیادی از آن ها تهیه شود چرا که در این حالت کارآیی بالاتری خواهد داشت.

عایق فوم شانه تخم مرغی:

در صورتی که محلی که نیاز به عایق دارد، با فرکانس های بالا سر و کار دارد این نوع عایق می تواند بهترین انتخاب باشد. به طور کلی این نوع عایق برای اکثر استدیو های موسیقی استفاده می شود.

برای خیلی از افراد این تصور وجود دارد که استفاده از وسایلی مانند جعبه تخم مرغ، عایق فومی و … می توانند گزینه هایی برای عایق کردن صدا باشند. اما شاید این روش ها به سادگی قابل استفاده باشند و همچنین هزینه زیادی برای شما نداشته باشند، ولی شما نمی توانید انتظار نتیجه مثبتی از آن ها داشته باشید. برای همین بهتر است که از ابتدا انتخاب عایق صوتی خود را اصولی انجام دهید.

 

شرکت آکوستیک هیس دارای 4 دهه تجربه در زمینه آکوستیک و عایق های صوتی میباشد و تلاش میکند تا با ترکیب هنر و زیبایی در کنار استفاده ازپنل های آکوستیکی جاذب صدا به نوآوری و تنوع در زمینه عایق های صدا دست یابد.

Top