آلودگی صوتی و تاثیرات آن بر زندگی

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه بخشی از عوارض جسمانی آلودگی هوا مربوط به سیستم شنوایی نیست بلکه به سایر اندام‌های بدن مربوط می‌شود،تصریح کرد: آلودگی صوتی از سیستم قلب و عروق و فشار خون گرفته تا سیستم گوارش تاثیر می‌گذارد و اثرات روانی نیز در پی دارد.

امروزه زندگی ماشینی سبب شده است كه انسان در محیطی پر استرس با منابع صدا و ارتعاش همزیستی توام با ناراحتی را تحمل كند. در محیط زیست عوامل گوناگونی چه انسان ساخت و چه طبیعی وجود دارد كه باعث تولید آلودگی صوتی میشود.

اصولا سر و صداي محيط پيرامون در درازمدت به ايجاد ضايعات فيزيولوژيك در انسان منجر شده و گاه آثارشان به صورت خستگي، خواب آلودگي، توهم و حتي حملات عصبي تظاهر مي‌نمايد. آلودگي صوتي در عصر تكنولوژي اما به عنوان شايع‌ترين علل كاهش شنوايي عصبي اكتسابي نيز مطرح است

آلودگی صوتی چیست؟

به طور خیلی کلی و جامع میتوان گفت هرگونه صدایی ناخواسته با مدت زمان معین، شدت یا کیفیتی که به انسان آسیب جسمی و روحی وارد کند را آلودگی صوتی میگویند. عمده منابع تولید کننده آلودگی صوتی ترافیک، فرودگاه ها، کارگاه ها و شهرک های صنعتی میباشند.

تراز صوتی یکی از چهار مولفه از مولفه‌های آلودگی صوتی است که حدود مجاز برای آن در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که برای شب ۴۵دسی بل  و برای روز ۵۵ دسی بل در نظر گرفته شده است البته در اشکالی از صدا ۴۵ دسی بل پایین‌تر هم می‌تواند آلودگی صوتی تلقی شود بنابراین به  بستگی به زمان و مکان‌ها و ترکیب صدا دارد.

منابع آلودگی صوتی:

عمده‌ترین منابع سر و صدا در محیط‌های شهری ناشی از وسایل حمل و نقل می‌باشد كه عمدتاً به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

1.ترافیک جاده ای

2.ترافیک ریلی

3.ترافیک هوایی

در این بین سر و صدای ناشی از وسایل حمل و نقل جاده‌ای (شامل موتورسیكلت، ماشین‌های سواری، ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین) سهم عمده‌ای در تولید آلودگی صوتی شهرها دارند.

سر و صدای ناشی از ترافیك جاده‌ای و هوایی یكی از مهمترین عوامل تمایل ساكنین به جابجایی از محل سكونت خود می‌باشد. در شهرهای بزرگ و صنعتی مانند تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و تقریبا تمام مراکز استان ها هر سه عامل آلودگی در شهر وجود دارد. از جمله منابع دیگر سر و صدا، فعالیت‌های صنعتی ، فعالیت‌های ساختمانی و تجهیزات و دستگاه‌های موجود در محیط زندگی و منزل می‌باشد كه هر یك سهمی در تولید آلودگی صوتی در محیط زیست را دارند.

اثرات آلودگی صوتی بر انسان:

آلودگی صوتی اثرات خیلی زیادی دارد البته بستگی به مقدار سطح صدا دارد. شرایط زمانی و مکانی نیز مهم است. آلودگی صوتی اثر مستقیم روی سیستم شنوایی دارد. در مرحله اول برای ایجاد تطابق به منظور مقاومت در برابر آلودگی صوتی ضایعاتی به صورت موقت در سیستم شنوایی ایجاد می‌شود که اصطلاحا به آن افت موقت شنوایی گفته می‌شود.

مرحله بعد به‌اصطلاح دوره «تیزی گوش» است که گوش در این مرحله نسبت به صدا حساس می‌شود به‌گونه‌ای که صحبت‌های مردم و صدای تلویزیون فرد را آزار می دهد

قرار گیری به طور بلند مدت در طول روز در مواجهه با صداهای بسیار بلند و آزار دهنده سبب خستگی مفرط، افزایش فشارخون می‌گردد، همچنین این عارضه سبب ایجاد اختلال در ریتم خواب افراد می‌گردد به طوری که کیفیت و زمان خواب افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با کاهش زمان خواب شبانه روزی، عملکرد غدد درون ریز بدن نیز به تناوب تحت تاثیر قرار می‌گیرد که از بارزترین آن‌ها می‌توان به مشکلات گوارشی که بعد از خواب ناکافی بوجود می آید اشاره کرد که در دراز مدت این معضل سبب مشکلات عدیده ای نظیر زخم معده، و رفلاکس می‌گردد. 

علاوه بر مواردی که گفتیم قرار گرفتن به طور متناوب در محیط های صوتی آلوده که میزان شدت صدا در آن بالای ۰۹ دسی بل باشد در بلند مدت سبب آسیب به سلول های مویی می‌گردد که در پیامد آن وزوز گوش نیز ایجاد می‌شود. با آسیب به سلول های مویی شنوایی، کم شنوایی حسی ایجاد می‌شود که طیف این کم شنوایی از ملایم تا شدید می‌باشد.

در کل اثرات آلودگی صوتی به قدری زیاد است که علاوه بر اختلال در زندگی انسان ها و حیوانات میتواند بر رشد گیاهان نیز اثر منفی داشته باشد . برایتان جالب خواهد بود اگر دقت کنید آلودگی صوتی بر اجسام بی جان نیز اثر دارد و شما نمونه های زیادی از آن را مشاهده کرده اید که صدای بلند موجب شکسته شدن شیشه ها و شکاف در ساختمان ها شده است.

راهکارهای جلوگیری:

وقتی کلمه آلودگی به گوش میرسد در اکثر مواقع ابتدا تداعی گر آلودگی هوا میباشد ولی همانطور که توضیح دادیم آلودگی صوتی به مراتب بیشتر و خطرناک تر از آلودگی هوا میتواند باشد و برای جلوگیری از ورود آن به محیط امن خانه باید به فکر باشید

درب های معمولی شاید در نگاه اول به دلیل قیمت پایین تری که دارند وسوسه برانگیز باشند ولی به دلیل شکاف ها و درزهای موجود در این درب ها صداهای اطراف به راحتی به خانه شما وارد میشود و اثرات منفی بر روی زندگی شما میگذارد.

پیشنهاد ما به شما برای جلوگیزی از ورود سروصداهای ناشی از آلودگی صوتی محیط زندگی شما استفاده از درب های آکوستیک میباشد.

Top